Czym tak naprawdę zajmuje się Agencja Nieruchomości?
Co robi agencja nieruchomości, czym dokładnie się zajmuje?
Na to pytanie wiele osób szuka odpowiedzi, szczególnie te, które stoją przed decyzją sprzedaży swojej nieruchomości. Zastanawiają się, czy rzeczywiście nie będą w stanie sprzedać domu na własną rękę. Często też myślą, że wystarczy zrobić zdjęcia i wstawić ofertę na jakiś portal.
Czy rzeczywiście tak jest?
Niestety nie. Jeśli sprzedaż nieruchomości byłaby tak prostą rzeczą, zawód pośrednika nie byłby w wielu krajach powszechnym rozwiązaniem. W USA, Skandynawii czy Anglii wszelaka sprzedaż, kupno czy wynajem nie odbywa się bez agenta. Jest to standard, jak w Polsce korzystanie z usług notariuszy przy umowie kupna czy sprzedaży.
A więc za co odpowiedzialna jest agencja nieruchomości?
Za szereg czynności. Przede wszystkim za nadzorowanie i przeprowadzenie całego procesu sprzedaży, kupna, wynajmu, najmu od A do Z.
Aby dokładniej wytłumaczyć jaką pracę wykonuje pośrednik nieruchomości, skupię się na usłudze sprzedaży domu.
A więc od czego zaczyna swoje działania agencja nieruchomości?
Sprawdzenie stanu prawnego nieruchomości
Pierwszą rzeczą, jaką robi pośrednik to sprawdzenie stanu prawnego danej nieruchomości oraz niezbędnych dokumentów potwierdzających własność. Nie znając się na aspektach prawnych nieruchomości, możemy pominąć wiele bardzo ważnych rzeczy, przez które proces sprzedaży bardzo się wydłuży bądź będzie niemożliwy do zrealizowania, np. nie sprawdzimy roszczenia do gruntu, na którym znajduje się dana nieruchomość, nie będziemy wiedzieli o obciążeniach danej nieruchomości, np. wobec ZUS-u. itp.
Wycena nieruchomości
Następnie przystępuje do wyceny takiej nieruchomości. Agenci nieruchomości mają doświadczenie w wycenianiu mieszkań, domów. Posiadają również różne programy i metody do sprawdzenia, czy
ich wycenę można poprzeć konkretnymi danymi. Sugerowanie się
cenami domów na portalach nie jest najlepszym pomysłem,
ponieważ po pierwsze – te nieruchomości nie sprzedały się, a po drugie – nie jest to cena transakcyjna, która może bardzo różnić się w momencie sprzedaży. Nadanie odpowiedniej wartości
nieruchomości to proces, który składa się z wielu czynników oraz dokładnej analizy.
Profesjonalna sesja zdjęciowa oraz filmy wnętrz nieruchomości
Kolejnym etapem jest wykonanie profesjonalnych zdjęć, które zachęcą do zobaczenia nieruchomości na żywo. Nieodpowiedni sprzęt, jak i nieznajomość fotografii może znacznie zniechęcić do zakupu. Pomniejszyć wizualnie, przyciemnić dom. Czasem najmniejszy szczegół ma znaczenie. Również nieukazanie atutów, może bardzo zaniżyć skalę atrakcyjności domu, jednak agent ma tę przewagę, że jest w stanie obiektywnie ocenić atuty nieruchomości. Dodatkowo poprzez nakręcenie filmów z wnętrza, mamy większą szansę, aby dotrzeć do innych, potencjalnych klientów. Po skończeniu zdjęć pośrednik przystępuje do stworzenia opisu nieruchomości. Jest to również kluczowy etap. Nienapisanie o atutach, bądź złe wytłumaczenie pewnych kwestii związanych z domem może również zniechęcić odbiorców.
Zaplanowanie procesu sprzedaży
A mianowicie – przygotowanie dokładnej analizy procesu sprzedaży. Przed przedstawieniem oferty klientom, trzeba dokładnie przeanalizować, jak będzie wyglądała sprzedaż, aby nie robić tego po macoszemu i nie stracić na wartości nieruchomości poprzez nieodpowiednie działanie. Czyli dokładnie jakie kroki
agent nieruchomości będzie podejmował w celu skutecznej sprzedaży nieruchomości w określonym czasie i jakie kroki będą najodpowiedniejsze dla danej nieruchomości. Nie ma takich samych strategii sprzedaży do każdego domu. Osoba, która robi to po raz pierwszy, nie posiada odpowiedniej wiedzy i może również stracić wiele czasu jak i pieniędzy.
Skuteczny Marketing Oferty
Następnie agencja nieruchomości inwestuje w marketing i stara się dotrzeć z ofertą do jak największego grona odbiorców oraz do swoich klientów. Jest to dodatkowy koszt, który agencja nieruchomości ponosi. Dopiero po zakończeniu transakcji biuro nieruchomości pobiera prowizję. Wcześniej nie płacimy nic za wykonaną pracę. Koszty marketingu przy jednej ofercie potrafią sięgać 5 tys. zł, dodatkowo jest to duża ilość poświęconego czasu na skuteczny marketing oraz znajomość różnych dróg dotarcia do potencjalnych klientów.
Kontakt telefoniczny z klientami
Kilkanaście telefonów dziennie, powielanie bardzo często tych samych informacji. Szczegółowe pytania od klientów, czasem rozmowy trwające kilkadziesiąt minut. Umawianie spotkań – to kolejny etap, na który trzeba być przygotowanym. Posiadać sporo czasu jak i cierpliwości.
Spotkania, prezentacja nieruchomości
Po wstępnej analizie klientów przychodzi czas na spotkania. Potrafią odbywać się parę razy dziennie bądź w niestandardowych godzinach, do których trzeba się dostosować. Dodatkowo poświęcony czas, a także umiejętność poznania nabywcy to kluczowe kwestie. Nie chcemy przecież sprzedać naszego domu nieodpowiedniej osobie, dlatego tak ważne jest sprawdzenie potencjalnego klienta, czy jest wypłacalny, aby nie stracić wielu miesięcy na sprzedaż komuś, kto w ostateczności nie uzyska kredytu.
Negocjacje ceny
Niejednokrotnie sprzedaż na własną rękę, bez agencji nieruchomości przyciąga osoby, które szukają okazji cenowych. Stosują różne techniki manipulacyjne i negocjacyjne tuż przed samym zakończeniem transakcji. Często podejmujemy pochopne decyzje, ponieważ nie chcemy, aby ten czas był zmarnowany i decydujemy się na sprzedaż domu po znacznej obniżce ceny. Profesjonalny agent nieruchomości ma wieloletnie doświadczenie w negocjacjach i potrafi ocenić jako osoba z zewnątrz jaką cenę moglibyśmy uzyskać, tak, aby nie sprzedać nieruchomości zbyt tanio lub nie odrzucić korzystnej oferty ze strony potencjalnego nabywcy, licząc na to, że zaraz może pojawić się lepsza oferta,
która może nigdy nie nadejść. Poprzez negocjacje rozumiemy również ustalenie innych warunków transakcji, które są również bardzo istotne z punktu widzenia sprzedającego, np. wysokość zaliczki bądź zadatku, forma zawarcia umowy przedwstępnej, odpowiednie zapisy w umowie przedwstępnej, które będą chronić sprzedającego przed wycofaniem się kupującego z transakcji, itp.
Sprzedaż, podpisanie umów
Sprzedaż samego domu to niejednokrotnie czasochłonny proces. Wymaga znajomości prawa i poprawności zapisów umów, dokładnej analizy różnych aspektów prawnych. Jeśli nie współpracujemy z dobrą agencją nieruchomości, powinniśmy skorzystać z pomocy dobrego prawnika, a co za tym idzie – dodatkowe koszty i czas.
Finalizacja transakcji sprzedaży
Po podpisaniu umowy przedwstępnej do umowy ostatecznej może minąć dwa lub kilka miesięcy (jeśli kupujący finansuje częściowo z kredytu). W tym czasie agencja nieruchomości współpracuje z bankami i doradcami finansowymi, aby proces otrzymania kredytu przez kupującego przebiegł sprawnie.
Przekazanie mieszkania, pomoc w przepisaniu mediów
Agent nieruchomości przygotowuje protokół z przekazania nieruchomości, który obejmuje wyposażenie domu, stany zużycia mediów oraz pomaga w przepisaniu umów z dostawcami mediów.
Podsumowanie:
Agencja nieruchomości jest ubezpieczona od odpowiedzialności cywilnej, gdyby pośrednik zaniedbał swoje obowiązki bądź działał na Twoją szkodę – masz prawo do ubezpieczenia. Sprzedaż domu to czasochłonny proces, który wymaga poświęcenia wielu godzin, pieniędzy oraz cierpliwości i bycia w gotowości do odbierania telefonów o każdej porze siedem dni w tygodniu. Czy prowizja to rzeczywiście kwota, którą się oszczędza? Myślę, że każdy powinien odpowiedzieć sobie sam na o pytanie.
Czy przekładając cenę prowizji na to, ile sami musimy zapłacić za poszczególne działania i dodatkowo ile czasu i cierpliwości trzeba mieć przy tym, jest to zaoszczędzona kwota czy wręcz odwrotnie? Warto też pamiętać, że przy sprzedaży własnego domu trzeba mieć grubą skórę oraz być odpornym na wszelakie komentarze i warto rozumieć, że to, co dla nas było piękne, niektórym nie będzie się podobać.
Zapraszamy do współpracy i spotkania, opowiemy więcej, co dla Ciebie zrobimy i w jaki sposób działamy 🙂